Hoe bedenkt u een goede bedrijfsnaam?

28 Juli, 2017 18:50

Het advies en de regels

Wanneer u een bedrijf of een BV gaat oprichten is het belangrijk dat u een goede bedrijfsnaam kiest. Een goede bedrijfsnaam roept bij uw afnemers de juiste associaties op en zorgt dat u niet vergeten wordt. Het is uw visitekaartje naar de buitenwereld. Wij hebben daarom een lijst opgesteld met de regels en het advies omtrent een bedrijfsnaam.

Het advies

Er zijn 10 handige adviserende punten waar u zich aan vast kunt houden wanneer u een bedrijfsnaam bedenkt:

  1. Wanneer u de naam hardop zegt moet het goed klinken.
  2. Het moet makkelijk te schrijven zijn.
  3. Bekijk welke namen de concurrentie heeft.
  4. Bekijk de naam vanuit alle ooghoeken. Vanuit de consument en zakelijk.
  5. Maak een lijst met alle opties en vraag in uw omgeving of de doelgroep om input.
  6. Kijk hoe de naam zich vertaald in alle facetten van het bedrijf.
  7. Ga na hoe de naam internationaal overkomt.
  8. Gebruik niet teveel afkortingen.
  9. Test uw naam in de zoekmachines op het internet
  10. Ga uit van de “5-10 (leestekens) regel” indien u bijvoorbeeld niet uw eigen naam gebruikt.

De regels

Wanneer u een bedrijfsnaam heeft bedacht is het ook belangrijk dat u nagaat of u de regels omtrent een bedrijfsnaam weet. Op deze manier weet u zeker dat u een geldige handelsnaam heeft gekozen. Hieronder staan de vastgelegde regels:

  1. Kies geen bestaande naam maar een unieke herkenbare naam
    Hoewel dit nogal een logische constatering lijkt wordt het onbewust nog vaak gedaan. Het is zeer belangrijk dat u geen naam kiest die al gebruikt wordt door een andere bedrijf. Vooral niet als het een concurrerend of een zeer groot bedrijf is. Kies ook geen naam die heel erg op een bekend of concurrerend bedrijf lijkt. Ten eerste loopt u risico dat uw wordt aangeklaagd en daarnaast schept u veel verwarring bij uw afnemer. Ga voor een unieke naam die u onderscheidend maakt maar waar de consument uw dienst nog wel in kan herkennen.

  2. Uw bedrijfsnaam mag geen verwarring teweeg brengen
    Aansluitend op het eerste punt moet uw bedrijfsnaam uitdrukken waar u bedrijf voor staat en welke dienst er wordt geleverd. U mag geen verwarring veroorzaken door in uw naam bijvoorbeeld loodgieter te gebruiken wanneer u dit niet bent. Denk ook aan namen zoals “Broekman & Partners” wanneer het eigenlijk om een eenmanszaak gaat. Hoewel het logisch lijkt blijken vele bedrijfsnamen nog vaak verwarrend over te komen. Dit is niet alleen onhandig voor de consument maar in de regel ook niet toegestaan. Om aan te geven dat u een besloten vennootschap bent moet u “B.V.” in de naam gebruiken. Als de naam begint met B.V. mogen die letters niet voor een achternaam staan.

  3. Gebruik geen vreemde leestekens
    U mag voor uw bedrijfsnaam niet alle tekens gebruiken. In de eerste instantie wordt dit ook afgeraden maar er zijn hier ook verschillende regels voor. U mag alleen de tekens @ + en & gebruiken. Tekens zoals () ! ? # * / mogen niet gebruikt worden in uw bedrijfsnaam. De regels sluiten aan op het advies. Ga voor een naam die makkelijk te schrijven is.